top of page
  • Forfatterens bildeDaniel

Fra en ukjent aktør til anerkjent skobutikk - med minimalt markedsføringsbudsjett - case-studie.

Oppdatert: 6. jun.

Hvordan vi 4- doblet totalomsetningen, økte skosalg med over 1000%, og hvordan Basisfot Tau nå er den butikken i Basisfot- kjeden som selger nest mest sko i hele Norge!


I denne artikkelen skal vi ta for oss hvordan vi klarte å bygge opp denne butikken gjennom effektiv annonsering på sosiale medier, og hvordan du kan gjøre det samme.


Effektiv annonsering på TikTok, Facebook, Instagram, Snapchat, eller alle sammen kombinert, kan være nøkkelen til din butikk.

Daniel og kjersti inne på basisfot og filmer

Vi tok kontakt med Kjersti i den forbindelsen at hun ikke hadde en nettside, og hadde flyttet inn i et nytt, større lokale, men slet med å få nok salg i den nye skobutikken. Etter å ha lagt mye penger inn i ny butikk, hadde hun ikke mye til overs.

Hun ønsket å nå ut til nye kunder, og ekspandere sin relativt lille kundebase. Hun opplevde problemer med at lokalbefolkningen hadde misforstått hva hun selger, og ville endre dette.


Å drive skobutikk i dag er vanskelig. Man konkurrerer med store kjeder som Zalando og andre store nettbutikker, som alle har utrolig stort varelager og utvalg. Disse aktørene har svært gode priser, som regel alltid tilbud og rabatter, og vanvittige markedsføringsbudsjett. Dessuten har de vel-utviklede nettsider og apper som gjør det lettere enn noen gang å bestille på sidene deres. Om man skal drive butikk av noe slag i dagens digitale tidsalder er man avhengig av å nå ut til målgruppene sine på en måte som de større aktørene ikke kan.


Basisfot butikken hadde akkurat flyttet inn i et større lokale, med bedre beliggenhet. Dette var alikevel ikke nok for å tiltrekke nye kunder. Med et større lokale, og høyere leiekostnader, og mangel på kunder var det vanskelig å få butikken til å gå rundt med godt resultat.


Vi måtte finne en måte å snu dette, med begrensede ressurser.


Løsningen vi tilbudte

Hvordan vi gjorde det

Resultater


 

Løsningen vi tilbudte


Som nevnt over var det underliggende problemet at lokalbefolkningen misforsto hva Basisfot selger, og at hun slet med å tiltrekke nye kunder til butikken. Vi måtte finne er måte å løse dette på, uten å bruke enorme summer på annonser.


Etter en kort gratis konsultasjon med oss, begynte vi å legge en strategi for å løse problemet. Vår plan var å produsere engasjerende videoinnhold, som forteller om hvilke produkter Basisfot egentlig tilbyr, samtidig som de oppmuntrer til kjøp. Vi var avhengig av å lage engasjerende videoer for å få lav CPM (billige visninger) på annonsene.


For å få billig CPM på dine annonser er du avhengig av bra innhold som folk ønsker å se på, og god målretting.


Hvordan vi gjorde det


Vi startet med å filme innhold til 4 informative, men fengende videoer om hva hun solgte. Målet med disse videoene var å vise frem produktene og ekspertisen hennes.


For å få mest mulig ut av et lite budsjett er man helt avhengig av å treffe de riktige målgruppene. Vi var derfor nødt til å gjøre grundig testing av annonser og samtidig unngå å brenne gjennom store deler av budsjettet. Ved å bruke vår egen utviklede test-strategi klarte vi å komme frem til de beste målrettingene med minimalt budsjett.


Vi fortsatte deretter med å kjøre en trafikk kampanje til den nye, informative nettsiden til Basisfot, og en trafikk kampanje til Messenger - for å interesserte til å ta kontakt og lære mer.


Etter å ha kjørt disse annonsene i 2 måneder hadde vi nådd ut til befolkningen, og snudd vrangforestillingen om produktene Basisfot selger.

Og da satte vi i gang med å lage nye videoer, denne gangen for å skape engasjement og bidra med salg. Vi produserte mye innhold om produktene i butikken, og alt av nyheter.

Og på denne måten klarte vi å nå ut til en målgruppe som ikke lengre misforsto hva hun selger, og klarte å oppmuntre disse til å komme til butikken for å se produktene.


Hvilke resultater oppnådde vi med dette?


Etter litt over 2 måneder hadde vi tre-doblet omsetningen til butikken, sammenlignet med året før, etter 4 måneder hadde vi over 4- doblet totalomsetningen, og butikken gikk fra å være en skobutikk som såvidt gikk rundt - til å bli en attraktiv skobutikk med bra resultat. Nå selger hun over 10 ganger mer sko enn hun gjorde før samarbeidet. Kjersti gikk fra å nesten gå i null, til å kunne ta ut en god lønn, og satse videre på skobutikken! Dette har åpnet opp for at hun kan investere i et mye større varelager, og at hun kan bestille inn mye mer nyheter.



"Jeg er veldig fornøyd med jobben Nextify Media har gjort hos meg. De er profesjonelle og dyktige og vi har merket betydelig større aktivitet i bedriften etter at jeg inngikk samarbeidet med de."

Kjersti - Basisfot



Dette beviser bare at man kan snu det meste med hjelp av effektiv annonsering. Om du har noen spørsmål er det bare å ta kontakt med en av våre konsulenter.


Kan dere være vår neste suksesshistorie?




16 visninger0 kommentarer

Comentarios


bottom of page